نرخ تورم مسکن در مهرماه ۱۴۰۴ اعلام شد هفتمین شرایط فروش محصولات بهمن موتور اعلام شد (۱۰ آبان ۱۴۰۴) + لینک ثبت نام اعلام نتایج قرعه‌کشی ایران خودرو (۱۰ آبان ۱۴۰۴) + اسامی برندگان کاهش برداشت، قیمت گل تازه زعفران را افزایش داد (۱۰ آبان ۱۴۰۴) + جزئیات قیمت فروش مرغ بالاتر از قیمت مصوب در تهران | مرغ در مشهد کیلویی چند است؟ (۱۰ آبان ۱۴۰۴) زمان خرید عرضه اولیه امروز اعلام شد (۱۰ آبان ۱۴۰۴) | نقدینگی موردنیاز برای خرید «پتوسعه» چقدر است؟ اصلاح بورس پشت مرز روانی | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۰ آبان ۱۴۰۴) بررسی نرخ امروز دلار و یورو در بازار آزاد مشهد (۱۰ آبان ۱۴۰۴) سقف وام کارکنان بانک‌ها معادل تسهیلات جهش مسکن شد (۱۰ آبان ۱۴۰۴) طلا در مشهد هفته دوم آبان را با چه رقمی آغاز کرد؟ (۱۰ آبان ۱۴۰۴) شوک قیمت نفت از اقدام نظامی آمریکا (۱۰ آبان ۱۴۰۴) اونس جهانی طلا در مرز ۴۰۰۰ دلار ایستاد (۱۰ آبان ۱۴۰۴) چرا انحلال بانک آینده اقتصاد کشور را تهدید می‌کند؟ دست مافیای اقتصادی در پرونده واردات زغال‌سنگ مقایسه میزان مصرف بنزین در ایران و ترکیه نرخ امروز دینار عراق و افغانی افغانستان اعلام شد (۱۰ آبان ۱۴۰۴) یک «نیوفیس» نصفه‌نیمه | همه‌چیز درباره نسخه جدید «خاور» یا همان «بنز ۱۰ تن» قیمت امروز میوه اعلام شد (۱۰ آبان ۱۴۰۴) | نرخ میوه در یک هفته اخیر چه تغییری کرد؟ جزئیات جدید از واریز کالابرگ آبان‌ماه | مبلغ کالابرگ افزایش یافت؟ ویدئو | تعرفه جدید پلکانی گاز خانگی اعلام شد پیش‌بینی بازار خودرو در هفته دوم آبان ماه ۱۴۰۴ تخم‌مرغ‌هایی که اصول و مبانی منطق تدریس می‌کنند! پیش‌بینی بورس شنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۴ پیش‌بینی قیمت دلار، طلا و سکه برای شنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۴ مأموریت به سازمان برنامه و بودجه برای تعیین تکلیف موضوع کالابرگ الکترونیک ویدئو | مجوز فروش ارز حاصل از صادرات در تالار دوم مرکز مبادله ارز و طلا صادر شد کارت‌های سوخت اضطرار جایگاه‌ها محدودیت ۶ هزار لیتر روزانه دارد
سرخط خبرها

یک «نیوفیس» نصفه‌نیمه | همه‌چیز درباره نسخه جدید «خاور» یا همان «بنز ۱۰ تن»

  • کد خبر: ۳۶۹۳۸۴
  • ۱۰ آبان ۱۴۰۴ - ۰۸:۵۹
یک «نیوفیس» نصفه‌نیمه | همه‌چیز درباره نسخه جدید «خاور» یا همان «بنز ۱۰ تن»
بیش از ۶۰ سال است که جاده‌های ایران در تصرف غول‌های نارنجی چغر و بدبدنی است که حالا با اعلام ایران‌خودرو قرار است با چهره‌ای تازه به جاده برگردند. این گزارش، روایتی است از مشخصات دقیق «بنز ۱۰تن مایلر» در نسخه «نیوفیس ۲۰۲۵»؛ همان رفیق جان‌سخت جاده‌ها، همان خاطره همیشه‌زنده رانندگان ایرانی.

به گزارش شهرآرانیوز، بیش از ۶۰ سال است که جاده‌های ایران در تصرف غول‌های آهنی چغر و بدبدنی است که اگرچه رنگ نارنجی آن‌ها بیشتر برایمان آشناست، اما قدرت و ذات سرسختشان خیلی جدی‌تر از این رنگ هیجان‌انگیز است. سری قدیمی کامیون‌های بنز از خانواده «مایلر» که در ایران با نام «خاور» یا «بنز ۱۰تن» شناخته می‌شوند، هنوز هم از شمال تا جنوب در جاده‌های کشور می‌تازند، اما حالا با اعلام ایران‌خودرو قرار است رفیق قدیمی راننده‌های ماشین‌سنگین با چهره‌ای تازه بازگردد. این گزارش، روایتی است از بازگشت «بنز ۱۰تنی مایلر»؛ همان رفیق جان‌سخت جاده‌ها، همان خاطره همیشه‌زنده رانندگان ایرانی.

پیشرفت؟ غیرقابل‌انکار، اما ناکافی

کامیون بنز ۱۹۲۴ به‌دلیل استقامت زیاد، هزینه‌های نگهداری مناسب و قدرت موتور بالا، دهه‌ها به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین کامیون‌های باری میان‌وزن شناخته می‌شد و حالا «ایران‌‌خودرو دیزل» اعلام کرده که می‌خواهد عضو جدیدی از کامیون‌های مایلر را با عنوان «واگن هود پلاس» روانه جاده‌ها کند؛ محصولی که در نگاه اول تا حد زیادی جذاب به نظر می‌رسد، زیرا چراغ‌ها عوض شده‌اند، کابین مدرن‌تر و خطوط بدنه صیقلی‌تر شده است.

یوسف الهی‌شکیب، مدیرعامل ایران‌‌خودرو دیزل، در گفت‌و‌گو با شهرآرانیوز، به تشریح جزئیات و مشخصات فنی این عضو جدید سنگین‌وزن‌های ایران‌خودرو می‌پردازد و می‌گوید: تلاش ما از ابتدا این بود که موتور «واگن هود پلاس» به‌موازات اینکه مزایای نسخه قدیمی را تا حد امکان حفظ کند، بتواند از ایرادات آن عبور کرده و البته مقرون‌به‌صرفه باشد تا هزینه تمام‌شده کاهش پیدا کند. به همین دلیل، در موتور جدید شاهد کاهش چشمگیر مصرف سوخت هستیم و قطعات آن نیز به‌شکلی طراحی شده که در بازار به‌وفور قابل‌پشتیبانی باشد.

به گفته وی، در نسخه جدید، موتور از همان سری OM-۳۵۵ کار شده، اما با سامانه سوخت‌رسان common rail، قدرت موتور به ۳۰۰ اسب بخار و گشتاور به ۱۱۵۰ نیوتون‌متر افزایش پیدا کرده است. علاوه بر این، استاندارد آلایندگی هم به یورو ۵ ارتقا یافته و گیربکس شش‌سرعته دستی ZF وظیفه انتقال قدرت را در این کامیون برعهده دارد.

مدیرعامل ایران‌خودرو دیزل بیان می‌کند: در بخش ظاهری هم شاهد تحولی در طراحی دماغه هستیم. چراغ‌ها در سپر کار شده‌اند، در داخل کابین دیگر خبری از داشبورد فلزی نیست، ظاهر جدید بسیار مدرن‌تر است و بخاری درجا، کولر، گرم‌کن صندلی، چراغ‌های روشنایی در روز و لجن‌گیر اتوماتیک کمک‌حال رانندگان است. شیشه‌ها برقی هستند و سامانه‌های ضدلغزش (ASR)، کنترل پایداری (ESP)، هشدار خروج از لاین (LDWS) و ترمز اضطراری هوشمند (AEBS) در آن تعبیه شده است.

یک «نیوفیس» نصفه‌نیمه | همه‌چیز درباره نسخه جدید «خاور» یا همان «بنز ۱۰ تن»

مدرن‌سازی یک محصول منسوخ!

با این حال، واقعیت درباره محصول جدید ایران‌‌خودرو دیزل، در دو موقعیت خودش را نشان می‌دهند؛ اول وقتی کاپوت را بالا می‌زنیم و دوم وقتی سوار خودرو می‌شویم.

سهراب بزرگ‌زاد، کارشناس تخصصی خودرو‌های سنگین و تجاری، در گفت‌و‌گو با شهرآرانیوز می‌گوید: با مقایسه این محصول و کامیون سری زتروس از تولیدات جدید دایملر تراکس که بازوی تولید سنگین‌وزن‌های بنز است، می‌توان یک نوع کپی‌کاری آشکار را مشاهده کرد. علاوه بر این، به‌جرئت می‌توان ادعا کرد که این یک «نیوفیس نصفه‌نیمه» است، زیرا حتی هنوز شیشه جلو با سقف آب‌بندی نشده و شاهد استمرار حضور همان نقاب قدیمی هستیم که به‌عنوان سایه‌ساز و آب‌بند عمل می‌کرد. حتی از نظر فنی هم قدرت این‌ها نه‌تنها افزایش پیدا نکرده بلکه می‌توان با استناد به مصادیق میدانی تأکید کرد که به‌دلیل استفاده از قطعات چینی، همان موتور‌های OM-۳۵۵ با قدرت حدود ۲۸۰ اسب بخار و ۲۲۰۰ دور در دقیقه قدرتمندتر از موتور این محصول است.

وی می‌افزاید: شگفت‌آور بود که دیدم شیشه برقی را به‌عنوان آپشن این محصول معرفی کرده‌اند! باورکردنی نیست هنوز خودروسازان ما مشابه با زه پراید که زمانی یک آپشن محسوب می‌شد، در سال ۲۰۲۵ شیشه برقی را آپشن کامیون به‌اصطلاح نیوفیس خود از یک پنل ۶۰ساله معرفی می‌کنند! مثل این است که شما یک صندوق چوبی میوه را با بهترین رنگ دنیا رنگ‌آمیزی کنید. درنهایت چه دارید؟ بازهم همان متریال، همان ابعاد و همان کاربرد. غیر از این است؟

به گفته این کارشناس تخصصی خودرو‌های سنگین و تجاری، به دلیل انحصاری که کماکان بر بازار خودروی ایران سایه افکنده است، خودروساز داخلی در این محصول پر سروصدا از دو پروژکتور پژو پارس بر روی سپر و گل‌گیر استفاده کرده و همین، تبدیل به یک ویژگی منحصر‌به‌فرد شده است! بزرگ‌زاد بیان می‌کند: این خودرو در خود آلمان فقط در موزه‌ها پیدا می‌شود و دیگر نه از نظر آلایندگی، نه از نظر توان و نه استقامت، ظرفیت بکارگیری ندارد، اما شما می‌بینید در ایران بازهم یک تغییر در سپر و کاپوت اعمال می‌کنند و نیوفیس جدید با یک قیمت نجومی روانه بازار می‌شود.

یک «نیوفیس» نصفه‌نیمه | همه‌چیز درباره نسخه جدید «خاور» یا همان «بنز ۱۰ تن»

«نیوفیس» نارنجی با قیمت کهکشانی

یک نکته هم درباره قیمت نیوفیس ایران‌خودرو دیزل بگوییم که خودش یک معضل جداگانه است. در واقع، در شرایطی نظر کارشناسی از قیمت‌گذاری حدود ۶.۵ میلیارد تومانی بر محصول حکایت دارد که با یک ضرب و تقسیم ساده براساس دلار ۱۱۰ هزار تومانی به حدود ۶۰ هزار دلار قیمت در بازار جهانی می‌رسیم. در این شرایط، حتی یک جست‌وجوی ساده در اینترنت می‌تواند ثابت کند که شما با همین رقم می‌توانید تمام محصولات تراز تک‌محور و دومحور ازجمله مدرن‌ترین محصول خانواده «کاماز» یعنی آکستروس ۲۰۲۵، جدیدترین سری «اسکانیا» p۳۲۰ یا اکثر محصولات قدرتمند خانواده «مان» را خریداری کنید. حتی اگر محصول دسته‌دوم و تعمیرشده مدنظر باشد، می‌توان دو کامیون مدل ۲۰۲۰ از این نام‌های تجاری تهیه کرد.

در این شرایط، نیوفیس ۲۰۲۵ ایران‌خودرو دیزل بیشتر از اینکه یک نوآوری واقعی در چشم کارشناسان و بازار باشد، انعکاس کاملی از تجربیات منسوخ تولید کامیون در نیم‌قرن گذشته است؛ یک کپی‌کاری محض از نسل جدید محصولات بنز، آن‌هم برای کامیونی که خودش کپی از یک پنل خارجی بود! این «واگن‌هود پلاس» همیشه‌نارنجی اگرچه نسبت‌به گذشته پیشرفت‌های غیرقابل‌انکاری داشته، اما به‌خصوص به‌نسبت قیمتش می‌تواند شما را بسیار ناامید کند؛ زیرا در مقایسه با کامیون‌های ممتاز اروپا و آمریکا از نظر شاخص‌های فنی زمین‌گیر شده، اما از نظر قیمت، تا حد زیادی از رقبا سبقت گرفته است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->